fbpx Skip to content

Er byrå har tre typer av kunder – Har du koll på dem?

Som redovisningsbyrå har ni olika typer av kunder som alla har sina säregenskaper. Bransch, ägarstruktur och inte minst företagarnas olika personligheter. Tittar man noggrant så kan man dock se ett mönster med tre återkommande kundtyper hos de flesta redovisningsbyråer där var och en innebär utmaningar – och möjligheter! 

De många småföretagarna som ”måste få det gjort”

Den första kategorin är småföretagare och enmansfirmor, till exempel hantverkare eller konsulter. De är duktiga på sitt jobb och vill köpa sig frihet för att kunna fokusera på just det.

De har begränsad koll på bokföring, lagar och regler och i många fall också ganska ointresserade av ekonomi. De tänker ”jag måste få det gjort” och behöver er kompetens för att göra rätt.

För er som byrå utgör den här kategorin i många fall en stor del av kundbasen men med lägst intäkter per kund. Moms och skatt, bokföring och årsbokslut är arbete som kräver hög kompetens men med stenhård konkurrens måste detta ske kostnadseffektivt och smidigt.

Den medelstora kunden med potential

Den andra kategorin av kunder utgörs av företag som har liknande behov som småföretagarna ovan men som ändå vill ha lite mer. De består av något större verksamheter som kanske har en anställd ekonomiperson som har både intresse och kunskap men som har allt för mycket att göra.

Därför vill de ha ert ”baspaket” plus diverse extratjänster som de köper ad-hoc. Den ena dagen kan det vara en kontrollbalansräkning, nästa dag är det en likviditetsprognos och den tredje dagen en mer detaljerad budget.

Utmaningen för er i det här fallet är att både ha en effektiva processer för att sköta de basala tjänsterna och dessutom bygga upp ett förtroende för att ni kan leverera de där extratjänsterna på regelbunden basis. Här finns det finns pengar att hämta som kommer att göra skillnad för byråns lönsamhet. 

Den komplexa kunden som kräver mer

Den tredje kategorin är de mer komplexa kunderna som ställer högre krav. De behöver både er expertkompetens samt i många fall även rådgivning. Här jobbar ni i tät kontakt med en hel ekonomiavdelning som har hög kompetens.

Det kan handla om koncernrapporter och detaljerade budgetar på kostnadsställe eller projekt. Företagen har särskilda önskemål på rapporternas format och vill kunna bevaka nyckeltal som är skräddarsydda efter just deras verksamhet.

För många byråer är detta drömkunder eftersom ni får möjlighet att visa prov på den höga kompetens som ni besitter – och inte minst fakturera för den. Samtidigt finns en utmaning i att svara på den komplexa kundens förväntningar och fortfarande kunna leverera med lönsamhet.

Hur täcker ni upp för behoven från byråns alla olika kunder?

Att täcka upp för era minst till era mest krävande kunders behov är avgörande för att ni som byrå ska kunna växa och vara lönsamma. Men hur gör man det på ett effektivt sätt?

Här delar Oxceeds Andreas Grünewald med sig av konkreta exempel och handfasta tips från verkligheten på hur byråer lyckas med att leverera allt från enkel månadsrapportering till avancerad rådgivning med Oxceed. 

 

Vill du veta mer?

Smarta rapporter på 30 sekunder

Aldrig har det gått så snabbt att sammanställa en månadsrapport och få en insiktsfull analys i löpande text!

LÄS MER HÄR

Den skalbara byrån – Har ni rätt verktyg för att växa?

I det här seminariet som spelades in på Ekonomi- och Företagsmässan 2022 får du konkreta exempel och handfasta tips på hur ni som byrå skapar rätt förutsättningar att växa.

SE INSPELNINGEN

Därför väljer redovisningsbyråerna Oxceed

Med över 200 byråkunder har Oxceed etablerat sig som ett viktigt verktyg för många redovisningsbyråer. Men vad är det som gör verktyget så populärt?

LÄS MER HÄR

Benchmarkingrapport Redovisningsbyråer Q1-Q2 2023

Trender i redovisningsbranschen Q1-Q2 2023 – Benchmarkingrapport från Oxceed ute nu

Hur gick det för redovisningsbranschen de två första kvartalen 2023?

LÄS MER HÄR

Webinar: Tre smarta sätt att hitta kostnadsbesparingar

Torsdag 30 mars kl. 08.30 | Ca. 25 minuter | Kostnadsfritt

Vill du få konkreta tips på hur ni kan få bättre kontroll över företagets kostnader? Delta i vårt webbinarium för att ta del av värdefulla insikter. 

Denna webbplats använder cookies

Vi lagrar cookies på din dator för att anpassa innehållet och upplevelsen av den här webbplatsen och i andra medier. För mer information läs vår integritetspolicy.