Som redovisningsbyrå har ni olika typer av kunder som alla har sina säregenskaper. Bransch, ägarstruktur och inte minst företagarnas olika personligheter. Tittar man noggrant så kan man dock se ett mönster med tre återkommande kundtyper hos de flesta redovisningsbyråer där var och en innebär utmaningar – och möjligheter!
De många småföretagarna som ”måste få det gjort”
Den första kategorin är småföretagare och enmansfirmor, till exempel hantverkare eller konsulter. De är duktiga på sitt jobb och vill köpa sig frihet för att kunna fokusera på just det.
De har begränsad koll på bokföring, lagar och regler och i många fall också ganska ointresserade av ekonomi. De tänker ”jag måste få det gjort” och behöver er kompetens för att göra rätt.
För er som byrå utgör den här kategorin i många fall en stor del av kundbasen men med lägst intäkter per kund. Moms och skatt, bokföring och årsbokslut är arbete som kräver hög kompetens men med stenhård konkurrens måste detta ske kostnadseffektivt och smidigt.
Den medelstora kunden med potential
Den andra kategorin av kunder utgörs av företag som har liknande behov som småföretagarna ovan men som ändå vill ha lite mer. De består av något större verksamheter som kanske har en anställd ekonomiperson som har både intresse och kunskap men som har allt för mycket att göra.
Därför vill de ha ert ”baspaket” plus diverse extratjänster som de köper ad-hoc. Den ena dagen kan det vara en kontrollbalansräkning, nästa dag är det en likviditetsprognos och den tredje dagen en mer detaljerad budget.
Utmaningen för er i det här fallet är att både ha en effektiva processer för att sköta de basala tjänsterna och dessutom bygga upp ett förtroende för att ni kan leverera de där extratjänsterna på regelbunden basis. Här finns det finns pengar att hämta som kommer att göra skillnad för byråns lönsamhet.
Den komplexa kunden som kräver mer
Den tredje kategorin är de mer komplexa kunderna som ställer högre krav. De behöver både er expertkompetens samt i många fall även rådgivning. Här jobbar ni i tät kontakt med en hel ekonomiavdelning som har hög kompetens.
Det kan handla om koncernrapporter och detaljerade budgetar på kostnadsställe eller projekt. Företagen har särskilda önskemål på rapporternas format och vill kunna bevaka nyckeltal som är skräddarsydda efter just deras verksamhet.
För många byråer är detta drömkunder eftersom ni får möjlighet att visa prov på den höga kompetens som ni besitter – och inte minst fakturera för den. Samtidigt finns en utmaning i att svara på den komplexa kundens förväntningar och fortfarande kunna leverera med lönsamhet.
Hur täcker ni upp för behoven från byråns alla olika kunder?
Att täcka upp för era minst till era mest krävande kunders behov är avgörande för att ni som byrå ska kunna växa och vara lönsamma. Men hur gör man det på ett effektivt sätt?
På Ekonomi & Företag i Kistamässan den 28 september kl. 12.00-12.25 kommer Andreas Grünewald från Oxceed att dela med sig av konkreta exempel och handfasta tips från verkligheten på hur byråer lyckas med att leverera både enkel månadsrapportering till avancerad rådgivning med Oxceed.
Föranmäl dig på länken nedan så får du en gratis entrébiljett till mässan samt en inspelning av föreläsningen skickad i efterhand!
Vill du veta mer?

Den skalbara byrån – Har ni rätt verktyg för att växa?
Föranmäl dig till seminariet för att få en inspelning skickad i efterhand.

Grant Thornton stärker sitt tjänsteutbud med Oxceed
Väljer Oxceed för att förse sina kunder med bättre finansiella rapporter och ett mer utvecklat stöd inom budget och prognos.

Bättre rapportering och rådgivning för nöjdare kunder
Med Oxceed kan ni som redovisningsbyrå erbjuda både enkel rapportering och avancerad rådgivning.

UCS One Economy ökar servicegraden med Oxceed
Att använda Oxceed innebär många mervärden för UCS One Economy och byråns kundföretag.

Läs fler nyheter från Oxceed
Här finner du artiklar, nyheter, jobbannonser och kundcase med mer från Oxceed.