Att ha kontroll på likviditeten är avgörande för ett företags framgång och överlevnad. Men hur håller du koll på bästa sätt? Oxceeds COO Jonathan Bernelöv ger tre konkreta tips.
– Likviditet är det ett företag behöver för att kunna överleva och vara framgångsrikt. Har du ingen likviditet klarar du dig inte, så enkelt är det. Har du å andra sidan en stark likviditet kan du göra massor för att bygga och utveckla verksamheten säger Jonathan Bernelöv, COO på Oxceed.
Många faktorer påverkar likviditeten
En korrekt helhetsbild av kassaflödet är avgörande för att få kontroll. Jonathan påpekar att brist på fullständig data ofta är ett problem och betonar vikten av att veta var pengarna kommer från och vart de tar vägen.
– Att arbeta med likviditeten i ett system likt Oxceed, där systemet själv gör de nödvändiga uträkningarna och klassificeringarna, är säkrare och mer träffsäkert jämfört med ett Excelark som allt för ofta är grundat på antaganden, säger Jonathan.
Ett system kan enkelt räkna på kredittider, momssatser, betaldagar för olika leverantörer, löner och pensionsavsättningar.
De uträkningarna kan också göras i Excel, men ofta är både antaganden och manuella formler inblandade. Det är också lätt hänt att blanda in intäkter och kostnader i kassaflödet, vilket ökar risken för fel i beräkningarna.
Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan
Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.
1. Förstå företagets kassaflöde
Det finns flera faktorer som påverkar ett företags likviditet, vissa är mer konkreta än andra. Ett vanligt misstag många företag gör är att förväxla bolagets resultat med den faktiska kassan och därmed bara fokusera på intäkter, kostnader och resultat.
En annan fallgrop är att inte följa upp och hantera kundfordringar. Ytterligare faktorer som påverkar likviditeten inkluderar lagerhantering, banklån och säsongsvariationer.
Oavsett bransch eller storlek finns det vissa saker som alla företag bör tänka på när det kommer till att hålla koll på sin likviditet.
2. Effektivisera intjäning och betalflöde
Se över möjligheterna till effektivare intjäning genom att optimera befintliga kunders betalflöde och expandera till nya kundgrupper.
– När du känner dig bekväm med hur din verksamhet funkar, hur ni tjänar pengar och vad ni lägger pengarna på, kan du börja titta på effektiva intjäningsalternativ. Fråga dig om ni kan rikta marknadsföringen och säljinsatserna till nya kundkanaler eller kundgrupper där ni mer effektivt kan förvärva nya kunder, säger Jonathan.
Se också över möjligheten att förbättra relationen till era leverantörer. Goda relationer gör det lättare att förhandla både pris och antal betaldagar.
I Oxceed kan du med några klick lista alla dina kunder och leverantörer i storleksordning. På så vis kan du dels förhandla bättre avtal med dina största leverantörer och kapa svansen av mindre leverantörer som kanske bara är onödiga och tidskrävande.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler av våra kunders omdömen i våra kundcase.
3. Planera framåt med olika scenarion och versioner
Genom att göra en likviditetsbudget får du en tydlig bild av hur resultatbudgeten påverkar kassan.
– Ett av våra mest populära tillägg i Oxceed är likviditetsbudget. Med bara några klick kan du skapa en likviditetsbudget baserat på din resultatbudget, något som annars tar tid att bygga. Tack vare integrationen mellan Oxceed och ditt bokföringssystem uppdateras sedan likviditetsbudgeten automatiskt baserat på fakturor och utfall. Du kan alltså logga in varje morgon och se i grafer hur likviditeten förändras med utfallet, säger Jonathan.
När du satt upp en version av din likviditetsbudget kan du sedan enkelt skapa olika versioner och prognoser baserat på varierande scenarier.
Ta hänsyn till perioder med höga utgifter eller fördröjda intäkter, till exempel under sommarmånaderna. Eller visualisera vad som sker om en kampanj inte faller lika väl ut som du trott, eller om den överträffar dina förväntningar.