fbpx

Frågor och svar om Oxceed

Här finner du svar på vanliga frågor om Oxceed för dig som är intresserad av att modernisera företagets finansiella rapportering och uppföljning.

Vad är Oxceed?

Oxceed är en molnbaserad tjänst som ger företag bättre överblick över sin ekonomi och gör det enkelt att skapa finansiella rapporter och beslutsunderlag. Genom att integrera Oxceed med sitt affärssystem kan företag visualisera och analysera aktuella bokföringsdata i realtid. Oxceed används av företag, koncerner och redovisningsbyråer.

Vad tillför Oxceed om jag redan har ett bokföringssystem?

Oxceed är ett komplement till ditt bokföringssystem. Dagens bokföringssystem har ofta begränsade möjligheter att skapa mer avancerade finansiella rapporter. Istället är det många som lägger timmar varje månad på att klippa och klistra mellan olika system och kalkylark för att kunna göra en djupare verksamhetsanalys. Oxceed är ett kraftfullt verktyg som erbjuder hög flexibilitet så att du kan anpassa företagets rapporter efter er bransch, verksamhet eller andra särskilda behov när det kommer till rapporternas struktur och innehåll.

Vilka system kan Oxceed integreras med?

Oxceed har färdiga integrationslösningar med de vanligaste bokförings- och redovisningssystemen såsom Fortnox, Visma.NET, Visma Administration, Visma e-Ekonomi, Björn Lundén, Hogia och 24SevenOffice. I tillägg till detta finns även möjlighet att utveckla särskilt anpassade integrationer till andra ERP-system via vårt API.

Kan jag som ekonomichef göra rapporter själv eller behöver jag hjälp?

Oxceed är ett mycket användbart verktyg för dig som ekonomichef och är anpassat för att du både ska kunna utforma rapporter efter verksamhetens behov och för att spara tid så att du kan lägga mer fokus på analys och åtgärder. Efter att ha gått någon av våra utbildningar kommer du ha tillräckligt med kunskap att skapa rapporter och anpassade rapportmallar helt på egen hand.

Hur mycket kan jag skräddarsy en resultatrapport?

Oxceed gör det möjligt att strukturera en resultatrapport efter konto- och kostnadsställe för att till exempel anpassas till en bransch eller efter verksamhetsspecifika krav och önskemål samt bygga in nyckeltal i rapporterna. Du kan välja att jämföra utfall med budget, föregående år, rullande 12 och prognos.

Finns det färdiga rapportmallar i Oxceed eller måste jag skapa dem från grunden?

I Oxceed finns en uppsättning med standardmallar för rapporter som är redo att använda direkt och som du även kan utgå från för att skapa dina egna rapporter och rapportmallar.

Vad kostar Oxceed?

Oxceed har en flexibel prissättning för att på bästa sätt kunna anpassas till ett företags specifika behov. Oxceed erbjuder två valbara grundpaket för företag: Företag Standard kostar från 299 kr per månad och Företag Plus kostar från 499 kr per månad. Det slutliga priset beror på antalet företag som ska hanteras i systemet, antalet användare samt val av eventuella tilläggsfunktioner. Oxceed finns även för koncern och byrå. Läs mer om våra paket och gör en kostnadsberäkning här →

Hur mycket kostar det att implementera Oxceed?

En stor fördel med Oxceed är att du kan komma igång på egen hand, utan att behöva anlita konsulter. När du startar en prenumeration får du hjälp med att koppla upp systemet mot företagets bokföringssystem och göra grundläggande inställningar. Vi rekommenderar även att de personer som ska använda sig av Oxceed går en av våra utbildningar för att ni ska få de bästa förutsättningarna att lyckas med er ekonomiska rapportering och uppföljning.

Hur mycket kostar en utbildning?

När du startar en Oxceed-prenumeration erbjuder vi dig två Onboarding-paket:

”Kom igång direkt” innehåller en generell utbildning samt en individuell frågestund på totalt 2 timmar och kostar 1900 kr exkl. moms.

”Grundutbildning” innehåller en anpassad utbildning på totalt 4 timmar som vi anpassar efter era behov och kostar 5950 kr exkl. moms. Vid behov av en mer omfattande utbildning till er organisation så kan vi även skräddarsy ett utbildningspaket, fördelat på ett eller flera tillfällen.

Vad ingår det för support?

Oxceed erbjuder teknisk support utan extra kostnad. Vi erbjuder även funktionell support och konsultation, med möjlighet att till exempel få hjälp med att skapa anpassade rapportmallar, för en extra kostnad.

Hur behandlas mitt företags data?

Oxceed läser sömlöst bokföringsinformation från det ekonomisystem ert företag använder. Informationen lagras i säkrade Microsoft Azure-datacenter inom Nordeuropa. Vid uppsagd prenumeration raderas samtlig information som Oxceed läst, i enlighet med Oxceeds allmänna villkor, i sin helhet då prenumerationen upphör.

Hur många företag kan jag hantera i Oxceed?

Med Oxceed kan du hantera ett obegränsat antal företag i en och samma prenumeration, även om företagen använder olika bokföringssystem. Oxceed erbjuder även tilläggsfunktioner för koncernhantering som gör det möjligt att konsolidera och eliminera hela eller delar av en koncern.

Varför ska jag skaffa Oxceed om min redovisningsbyrå redan har det?

Om din redovisningsbyrå använder Oxceed kan du bli tilldelad ett användarkonto som gör det möjligt för dig att ta emot rapporter men det innebär en del begränsningar. Du kan till exempel inte själv skapa och anpassa rapporter och kan heller inte använda funktioner för koncern, kostnadsställen, personalbudget och artikelbudget. Genom att istället skaffa en egen prenumeration till företaget får du tillgång till allt som Oxceed har att erbjuda.