Att ha koll på likviditeten är avgörande för varje företags framgång, oavsett om verksamheten är nystartad eller etablerad, stor eller liten. Men att hantera den i Excel kan begränsa din förmåga att fatta välgrundade beslut. Här listar vi fem anledningar till varför du inte ska planera företagets likviditet i Excel.
1. Tidskrävande manuell process
Att skapa och upprätthålla en likviditetsbudget i Excel kräver mycket manuellt arbete. Detta inkluderar inte bara uppbyggnaden av budgeten utan också dess löpande underhåll. Att manuellt mata in och uppdatera siffror är både tidskrävande och ökar risken för mänskliga misstag, vilket kan leda till att din bild av företagets likvida ställning blir både missvisande och inaktuell.
Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan
Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.
2. Många personer – ett enda arbetsdokument
Ett vanligt förekommande problem i Excel är att flera personer arbetar i ett och samma arbetsdokument. Detta kan snabbt resultera i att det existerar flera olika versioner av dokumentet vilket skapar förvirring kring vilken den senaste versionen är och vem som faktiskt har den. Att koordinera uppdateringar och ändringar blir ofta en logistisk mardröm.
3. Flera olika versioner att upprätthålla
Det är inte ovanligt att ett bolag behöver flera olika versioner av likviditetsbudgeten. Du vill ha en version med en investering av utomstående kapital, och en utan – eller en där du träffar budgetmålen, och en där det går bättre eller sämre än planerat. Att hålla fem-sex olika versioner av er likviditetsbudget uppdaterade blir snabbt ohållbart och därmed tappar budgeten sitt syfte i att vara ett uppdaterat underlag för viktiga beslut.
4. Komplexitet och felkällor
Excel ger dig stora möjligheter i skapandet av avancerade formler, men det ökar samtidigt komplexiteten och risken för fel. För att undvika fel eller korrigera misstag krävs avancerad kunskap om både Excel och finansiell planering. En liten felräkning eller ett överskrivet värde kan ha stora konsekvenser för budgetens tillförlitlighet.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler av våra kunders omdömen i våra kundcase.
5. Hantering av koncernlikviditet
Att göra en samlad likviditetsbudget för att säkerställa täckning för koncerner och komplexare verksamhetsstrukturer blir en rejäl utmaning i Excel. Om koncernens bolag arbetar i olika bokföringssystem skapas ännu fler datakällor att hämta information från. Jobbar bolagen i koncernen dessutom med olika valutor finns det ingen bra lösning för att hantera växelkurser.
Det finns ett modernare sätt
Genom att hantera och planera bolagets likviditet på ett modernare och enklare sätt kan du börja använda likviditetsbudgeten som ett underlag för viktiga beslut.
Med Oxceed kan du enkelt skapa flera olika versioner av din likviditetsbudget utifrån företagets resultatbudget med automatiska uppdateringar baserade på realtidsdata. Du kan därefter löpande uppdatera och dela din likviditetsbudget med kollegor, utan risk för formelfel eller överskrivna värden.