I en tid av klimatförändringar och miljöutmaningar är det häg tid att börja mäta och följa upp företagets klimatpåverkan. En uppgift som kan kännas både tidskrävande, dyr och tung – och som ofta hamnar under ekonomichefens ansvar. Hur kommer man igång och vilka nyckeltal ska man börja med att titta på?
Att som företag mäta sitt klimatavtryck är för många företag en komplex och kostsam process. Men med både legala krav och förväntningar från omvärlden och intressenter behöver vi alla minska våra klimatutsläpp och enkelt kunna rapportera dess avtryck.
Enligt en undersökning gjord av OP företagsbanken har upp till 42 % av storföretagen redan varit tvungna att byta leverantörer på grund av bristande kontroll över klimatpåverkan.
För att fortsätta vara en attraktiv partner för större aktörer är det framförallt en siffra som gör det mer relevant än någonsin att ha koll på det egna företagets koldioxidutsläpp.
Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan
Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.
Totala utsläppen viktigast
Att börja mäta företagets klimatavtryck involverar en genomlysning av ett eller flera klimatpåverkande nyckeltal, vilket kan kännas som en komplex uppgift att komma igång med.
Ett första steg är att börja mäta och följa upp företagets totala utsläpp, och huruvida dessa minskar över tid. Företag genomgår förändringar under ett år – medarbetare tillkommer och försvinner, omsättningen kan minska eller öka.
Att då mäta klimatpåverkan per anställd eller MSEK-omsättning är också relevant eftersom hänsyn då kan tas till företagets organiska tillväxt. Här gäller det att säkerställa att utsläppen inte ökar över tid.
På kategorinivå bör företaget givetvis mäta de nyckeltal som ger störst klimatpåverkan. Här listar vi tre nyckeltal som ofta väger tungt.
1. Transport
Transporter av olika slag – vare sig det gäller tjänsteresor eller företagets egna fordon – är en av de största källorna till koldioxidutsläpp. Men det gäller att följa upp nyckeltal för de transporter som är relevant för just ditt företag.
För tjänsteföretag är det ofta flygresor, om ni har egna bilar kan deras utsläpp vara relevanta, och driver ni ett fraktbolag är det snarare utsläpp från frakt som är av intresse att följa upp.
Genom att övervaka och minska klimatpåverkan från företagets transportaktiviteter, med till exempel en miljöpolicy att flygresor ska undvikas, kan ni snabbt göra betydande framsteg mot en minskad påverkan.
2. Lokaler
Energiförbrukningen i företagslokaler är en annan viktig aspekt. Kanske har ert mönster ändrats sedan pandemin och fler anställda jobbar hemma i betydligt större utsträckning än när företaget skaffade lokalerna?
Genom att optimera lokalens storlek och energiförbrukning utefter nuvarande situation kan ditt företag både spara pengar och minimera er klimatpåverkan.
Att tänka klimatsmart när det kommer till energieffektiva fastigheter öppnar också upp möjligheterna för gröna lån, och därmed ytterligare en möjlighet att minska bolagets kostnader.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler av våra kunders omdömen i våra kundcase.
3. Mat och dryck
Vad vi äter och hur vi hanterar maten påverkar klimatet på många olika sätt. Maten påverkar miljön i hela livsmedelskedjan, från jord till bord.
Genom att till exempel minska andelen kött och försöka tänka grönt och närproducerat när ni beställer mat till konferenser och företagsevent minskas utsläppen av växthusgaser.
En stor bov inom mat och dryck är också matsvinnet, planera era inköp och ta hand om resterna, även på arbetet.
Dessa tre nyckeltal utgör en bra grund att bygga vidare på och utveckla mer specifika mätetal som är relevanta för just er bransch och verksamhet.
Kom igång med er hållbarhetsuppföljning med Oxceed
Med funktionen Hållbarhetsanalys i Oxceed kan du på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt mäta, följa upp och minska företagets klimatpåverkan.
Funktionen beräknar automatiskt företagets koldioxidutsläpp, baserat på befintlig bokföringsdata och presenterar uträkningarna fördelade i olika nyckeltal. På så vis kan du enkelt följa företagets klimatavtryck och snabbt få en överblick över de områden som just ert företag påverkar mest.
Informationen kan sedan användas i både rapporter och presentationer – oavsett om det är till kunder, leverantörer, personal eller styrelse.