När svenska företag ser ut att stå inför nya ekonomiska utmaningar – från fortsatt höga kostnader till ett osäkert affärsklimat – ligger kostnadsbesparingar fortfarande högt på agendan. Det handlar dels om att sänka utgifter men också om att säkerställa att varje investering bidrar till företagets långsiktiga mål. Läs vidare för att ta del av tre konkreta sätt att identifiera och genomföra kostnadsbesparingar i ditt företag.
– Vi ser fortsatt ett starkt fokus på kostnadsoptimering bland svenska företag. Många ekonomichefer har i uppdrag från ledningen att se över och effektivisera kostnadsstrukturen, något vi bedömer kommer att vara en prioritet även framöver, säger Jonathan Bernelöv, COO på Oxceed.
Med en ekonomi som präglas av osäkerhet, fortsatt höga räntor och ökade kostnader för verksamheter, har många bolag behövt omvärdera sina strategier och fokusera på långsiktig hållbarhet och effektivitet. Förutsättningarna har förändrats snabbt, vilket ställer högre krav på flexibla och genomtänkta kostnadsstrategier.
– Vi märker också ett ökat behov av noggrann prognoshantering, där företag vill planera för flera möjliga scenarier. Många bolag arbetar nu med snävare budgetar och tätare uppföljningar för att snabbt kunna anpassa sig till förändringar, tillägger Jonathan Bernelöv.
Fem tips för att hitta kostnadsbesparingar
Ett webinar för dig som vill ha konkreta och handfasta tips på hur du kan få bättre kontroll över företagets kostnader.
Tre sätt att analysera och hitta kostnadsbesparingar
En stor prioritet hos många företag är alltså att se över sin kostnadsstruktur. Men var kan det finnas möjlighet att spara in – och hur går du till väga?
Jonathan Bernelöv betonar vikten av att kontinuerligt och proaktivt söka efter kostnadsbesparingar inom företaget. Samt att involvera hela företaget eller organisationen i arbetet, allt från ledning till anställda.
Det behöver inte handla om att skära ned kostnader till varje pris utan snarare om att balansera kostnadsminimering med bibehållen kvalitet på produkter och tjänster.
Här är hans tre förslag på kostnadsbesparingar inför kommande budgetår:
1. Leverantörsanalys
När du gör en leverantörsanalys ser du över alla dina leverantörer och får en överblick över vad du betalar för olika typer av tjänster. Finns det plats för omförhandling eller byte av leverantör? Här kan du ofta spara in mer pengar än du tror.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 20 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler kundcase och ta del av deras omdömen.
2. Kostnadsanalys
Genom att göra en kostnadsanalys får du en tydlig bild av hur olika kostnadsgrupper utvecklas över tid i relation till företagets totala kostnader. Detta hjälper dig att snabbt identifiera om vissa kostnadsposter ökar oproportionerligt och riskerar att påverka lönsamheten. En regelbunden kostnadsanalys gör det möjligt att upptäcka avvikelser tidigt och vidta åtgärder innan kostnaderna skenar iväg.
– Förutom att granska kostnader över tid kan du använda nyckeltal för att sätta tydliga riktlinjer för olika utgiftsområden. Exempelvis kan marknadsföringsbudgeten analyseras som en procentandel av de totala kostnaderna, med en målsättning att hålla sig mellan x % och y %.
3. Kassaflödesanalys
Att ha stenkoll på kassaflödet är viktigt både på kort och lång sikt. Se till att ha koll på kassaflödet från den löpande verksamheten men att även ha en likviditetsbudget som ständigt korrelerar med resultatprognosen för året, månads- eller kvartalsvis. Det ger dig en bra bild över hur långt kassan räcker.
– Genom att ha full koll på ert kassaflöde kan du bättre planera för framtida utgifter och undvika att hamna i en situation där du måste ta lån eller sälja av tillgångar för att klara dig. När du har analyserat leverantörerna, gjort en kostnadsanalys och skapat en kassaflödesplan så har du en bra grund för att hitta kostnadsbesparingar och skapa en budget utifrån det, avslutar Jonathan.