fbpx Skip to content

Kostnadsbesparingar i fokus – tre sätt att kostnadsminimera 

I tider av osäkra prognoser, inflation och räntehöjningar har ett stort fokus vuxit fram inom många bolag: spara pengar där det går. Denna prioritering hamnar ofta på ekonomichefens axlar. Läs vidare för tre sätt som du kan kostnadsminimera i ditt bolag.

– Vi har verkligen sett en tydligt fokus på kostnadsbesparingar bland svenska företag under det senaste året. Många CFO:er har fått i uppdrag från ledningen att se över kostnadsstrukturen och det är något som vi tror kommer att fortsätta, säger Jonathan Bernelöv, COO på Oxceed.

Med en konjunktur i nedgång, höga räntor och en oroande inflation, har den ekonomiska situationen genomgått en påtaglig förändring på bara några år. Förutsättningarna är helt enkelt inte vad de brukade vara för många bolag, inte minst gällande strategi och vad som ligger i topp på agendan.

– Vi ser även en påtaglig ökning i användningen av vår prognosfunktion, då företag vill planera för olika potentiella utfall. Vi har absolut märkt att bolag har en snävare budget i år jämfört med förra året, tillägger Jonathan Bernelöv.

Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan

Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.

Tre sätt att analysera och hitta kostnadsbesparingar

En stor prioritet hos många företag är alltså att se över sin kostnadsstruktur. Men var kan det finnas möjlighet att spara in –  och hur går du till väga?

Jonathan Bernelöv betonar vikten av att kontinuerligt och proaktivt söka efter kostnadsbesparingar inom företaget. Samt att involvera hela företaget eller organisationen i arbetet, allt från ledning till anställda.

Det behöver inte handla om att skära ned kostnader till varje pris utan snarare om att balansera kostnadsminimering med bibehållen kvalitet på produkter och tjänster.

Här är hans tre förslag på kostnadsbesparingar inför kommande budgetår:

1. Leverantörsanalys

När du gör en leverantörsanalys ser du över alla dina leverantörer och får en överblick över vad du betalar för olika typer av tjänster. Finns det plats för omförhandling eller byte av leverantör? Här kan du ofta spara in mer pengar än du tror.

Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.

Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler kundcase och ta del av deras omdömen. 

2. Kostnadsanalys

Genom att göra en kostnadsanalys ser du olika kostnadsgrupper i relation till totala kostnader över tid. Det är ett enkelt sätt att se huruvida kostnader skenar i väg. I en kostnadsanalys kan du dessutom sätta in nyckeltal, till exempel marknadsföringsbudgeten i relation till totala kostnader i % ska hålla sig mellan x % och y %.

3. Kassaflödesanalys

Att ha stenkoll på kassaflödet är viktigt både på kort och lång sikt. Se till att ha koll på kassaflödet från den löpande verksamheten men att även ha en likviditetsbudget som ständigt korrelerar med resultatprognosen för året, månads- eller kvartalsvis. Det ger dig en bra bild över hur långt kassan räcker.

– Genom att ha full koll på ert kassaflöde kan du bättre planera för framtida utgifter och undvika att hamna i en situation där du måste ta lån eller sälja av tillgångar för att klara dig. När du har analyserat leverantörerna, gjort en kostnadsanalys och skapat en kassaflödesplan så har du en bra grund för att hitta kostnadsbesparingar och skapa en budget utifrån det, avslutar Jonathan.

Webinar: Tre smarta sätt att hitta kostnadsbesparingar

Torsdag 30 mars kl. 08.30 | Ca. 25 minuter | Kostnadsfritt

Vill du få konkreta tips på hur ni kan få bättre kontroll över företagets kostnader? Delta i vårt webbinarium för att ta del av värdefulla insikter.