fbpx Skip to content

Oxceed sprider rapporteringsglädje med ny kampanj

Du sitter med nästa års budget när du blir ombedd att ta fram en uppdaterad rapport fem minuter före ledningsgruppsmötet. Hur reagerar du? Troligtvis drar du en djup suck, för du vet hur mycket arbete det innebär. En ny import till i ditt kalkylark, sen ska alla grafer uppdateras och klistras in i en presentation. Och just då upptäcker du att något har blivit fel i formlerna…

Vi vet hur det kan vara. Men med vår nya kampanj – som går under namnet ”Rapport om fem?” – vill vi berätta att det inte behöver vara så. En bättre lösning finns inom räckhåll. 

–  Med Oxceed kan du som är ansvarig för företagets rapportering spara tid, minska risken för fel och få fram värdefulla insikter om företagets finansiella situation. Med kampanjen vill vi förtydliga vår positionering som det smartaste verktyget för finansiell rapportering, säger Elif Schmidt, VD på Oxceed.

Sticker ut i en konservativ bransch

Ekonomi- och finansbranschen som generellt präglas av färgskalor i blått kan uppfattas som konservativ. Marknadsföringen följer ofta samma stil med standardiserade lagerbilder och formuleringar som handlar om effektivisering av processer.

– Vi ville bryta det mönstret och valde göra det fullt ut med en kampanj som består av stor och skrikig copy, uttrycksfulla bilder genererade med hjälp av AI, en oväntad reaktion i budskapet och ett färgspråk med starka kontraster, säger Martin Ericson, CMO på Oxceed.

Bilderna i kampanjen föreställer personer i stereotypa kontorsmiljöer som fullständigt jublar av lycka – likt passionerade fotbollsfans när favoritlaget har gjort mål – trots att de precis har fått en hopplös uppgift från sin chef.

– Tanken är att förmedla en oväntad och komisk reaktion som man nog inte hade förväntat sig av en ekonomichef som fått den otacksamma uppgiften att lite snabbt fixa fram en uppdaterad rapport om fem minuter. I stället för en djup suck blir svaret ett högljutt ”Jaaaaaaaaaaa!!!”. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag såg de första utkasten och tänkte att det här måste vi göra, säger Martin Ericson och ler brett.

Smartare rapportering

Med kampanjen lanserar Oxceed sin tagline ”Smartare rapportering”. Förutom att kampanjen till att börja med går ut digitalt kommer den snart också att synas i Oxceeds monter på branschmässan Ekonomi- och Företag som går av stapeln på Kistamässan den 27-28 september. I samband med det kommer Oxceed lansera nya innovativa funktioner.

– Jag kan inte avslöja för mycket än men det är en innovation som kommer att hjälpa våra kunder att spara väldigt mycket tid och använda den tid som blir över på ett smartare sätt, berättar Elif Schmidt och ler hemlighetsfullt.

Nedan ser du några exempel på annonser från kampanjen. 

Vill du veta mer?

Oxceed på 90 sekunder

Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid och minska risken för fel i den finansiella rapporteringen.

SE VIDEO

Effektivare budgetprocess och uppföljning

Förenkla företagets budgetprocess och inkludera budget och prognos på ett naturligt sätt i den finansiella rapporteringen.

LÄS MER HÄR

Skapa skräddarsydda rapporter

Skräddarsy rapporter och visualisera nyckeltal med några klick. Designa rapporter efter dina önskemål eller använd våra mallar.

OXCEED FÖR FÖRETAG

Bevaka era nyckeltal

Få en löpande överblick av företagets nyckeltal. Välj bland ett hundratal standardnyckeltal eller bygg dina egna.

LÄS MER HÄR

Webinar: Tre smarta sätt att hitta kostnadsbesparingar

Torsdag 30 mars kl. 08.30 | Ca. 25 minuter | Kostnadsfritt

Vill du få konkreta tips på hur ni kan få bättre kontroll över företagets kostnader? Delta i vårt webbinarium för att ta del av värdefulla insikter.