När Excel börjar kännas trångbott är det dags att påbörja jakten på ett system som inte bara ersätter kalkylarken, utan även höjer nivån på den finansiella rapporteringen. Men vilka är nyckelfaktorerna för att framgångsrikt kunna navigera kring inköpet av ett modernt verktyg för finansiell rapportering?
När du skannar marknaden efter ett system för bolagets finansiella rapportering är det framför allt fem punkter som är bra att ha i åtanke.
1. Funktionalitet
Att lösningen passar dig och ditt bolag är givetvis av stor vikt. Här gäller det att du vet vad du vill använda systemet till, vilken information du förväntar dig att få ut och vem eller vilka på företaget som ska använda det.
Många företag köper in dyra system som är alldeles för komplexa för behoven och svåra att hantera för personalen. Ofta slutar det med att de inte används alls. Köp det du behöver just nu och se till att det finns möjlighet att växa med lösningen genom att addera funktionalitet med tiden.
Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan
Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.
2. Integration
En sömlös integration med ditt bokföringssystem är av yttersta vikt när det kommer till val av system för den finansiella rapporteringen. Se till att systemet du väljer har öppna API:er och går att integrera till systemet du bokför i.
Du ska inte behöva exportera och importera filer utan systemet du köper ska vara smidigt att använda. Genom integrationen får du direkt tillgång till din bokföringsdata och kan se dina siffror i realtid i systemet. Det gör att din finansiella rapportering blir både snabb och enkel.
3. Användarvänlighet
En annan viktig faktor att ta hänsyn till är att gränssnittet ska vara användarvänligt och enkelt att komma igång i, utan någon större utbildning. I ett intuitivt system ska du själv smidigt kunna skapa innehållsrika och snygga rapporter, budgetar eller grafer.
Om du har rapporter i andra system idag, till exempel Excel, ska det gå snabbt och enkelt att gå över i den nya lösningen. Systemleverantören bör se till att det finns färdiga rapportmallar att använda, och att du sedan kan skapa egna, verksamhetsspecifika rapportmallar över tid.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 10000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler av våra kunders omdömen i våra kundcase.
4. Kostnad
Verktyget bör vara kostnadseffektivt på två sätt – det ska först bidra till att minska den manuella arbetsbelastningen så mycket som möjligt för att spara in värdefull arbetstid.
Det ska även fungera enligt devisen ’plug and play’, det vill säga kräva minimalt med utbildningstimmar eller konsulttid för att använda.
Systemet måste kunna administreras av dig som kund, du ska inte behöva vara beroende av en konsult för att programmera en specialrapport, det blir både dyrt och tidskrävande.
5. Framtidssäkra
Tänk på att vi befinner oss i ett paradigmskifte, där AI kommer förbättra och automatisera stora delar av den ekonomiska analysen och rapporteringen. Se till att välja en aktör som redan är på bollen, vars road map är framåtlutad gällande AI och integration av ny teknik. Det kommer spara dig både tid och pengar framöver.
Med en smartare ekonomifunktion kommer du kunna arbeta proaktivt med analys och åtgärder för att skapa lönsamhet och framgång i företaget.