fbpx Skip to content

Så säkrar ECIT rapporteringsprocessen med Oxceed

ECIT är en av Europas ledande redovisningsbyråer med över 2500 anställda i flera länder och med många kunder i olika branscher. För dem är ett effektivt och enhetligt arbetssätt en nyckel för att säkra högkvalitativa lösningar och kundnytta. Övergången till Oxceed har frigjort tid, bidragit till ett mer strömlinjeformat arbetssätt och en säkrare slutleverans till kund.

Med flera tusen anställda och en bred kundbas med olika krav och förväntning ligger stort fokus hos ECIT på automation, integration och att effektivisera ekonomifunktionen. Där är Oxceed idag en viktig pusselbit.

Manuellt arbete krävde tid och ökade risken för ojämna leveranser

Innan ECIT övergick till Oxceed brottades de med att hitta en tydlig struktur och ett enhetligt system för att hantera den finansiella rapporteringen och uppföljningen mot kund. Mycket av arbetet skedde tidigare manuellt, ofta i Excel, vilket var tidskrävande och ökade risken för ojämna leveranser.

Enklare, snabbare och säkrare rapportering

Tack vare integrationen mellan ECIT’s bokföringssystem och Oxceed blir leveranserna nu enklare, snabbare och säkrare.

– Oxceed är ett väldigt användarvänligt verktyg. Det blir effektivare och lättare att hantera siffrorna och integrationen gör att vi alltid arbetar med uppdaterade siffror. Vi undviker manuellt arbete, och vi får även nya sätt att visualisera våra analyser vilket hjälper oss inför kommunikation med kund, säger Guila Norrström, Partner och Business Development på ECIT.

Även Lina Höglund, Partner och Senior redovisningskonsult på ECIT, ser stora fördelar med ett gemensamt, digitalt system för den finansiella rapporteringen som standardiserar arbetet och framförallt leveransen till kunderna.

– Innan Oxceed var genomförandet spretigt och kunderna fick olika typer av leveranser beroende på vilken konsult som genomförde jobbet. Genom standardiserade processer och mallar skapas trygghet där konsulterna vet hur och vad de ska leverera, och kunderna vet vad de kan förvänta sig, säger hon.  

Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan

Se hur Oxceed kan hjälpa redovisningsbyrån att arbetare smartare med rapportering och rådgivning.

Tätare och djupare analyser skapar bättre beslutsunderlag

För ECIT, och redovisningsbranschen som helhet, är digitaliseringen av arbetsflöden avgörande för att möta kundernas krav och förväntningar.

– Tidigare har vi lagt tiden på att manuellt mata in siffror för analys, med integrationen till Oxceed kan vi istället lägga tiden på att analysera. Det ger kunden ett mycket högre mervärde i form av bättre rådgivning och snabbare insikter, säger Lina Höglund.

Med Oxceed är det enkelt att både följa och analysera olika nyckeltal löpande samtidigt som konsulterna får mer tid över till att proaktivt bearbeta resultatet tillsammans med kunden. På ECIT innebär det tätare och djupare analyser, vilket skapar bättre beslutsunderlag för kunderna.

– Siffrorna är alltid uppdaterade, så jag kan logga in och snabbt få en överblicksbild. Jag kan gå in och göra en prognos mitt i månaden eller borra ner mig från nyckeltalen hela vägen till verifikationsnivå om man behöver. Det blir mer dynamiskt och det går att skapa fler och bättre underlag som väcker kundens nyfikenhet, säger Guila Norrström. 

Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.

Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler kundcase och ta del av deras omdömen. 

Kundanpassade rapporter och tydligare översikt

Tidigare skickades bland annat rena resultat- och balansrapporter till kunderna, vilket ofta upplevdes som trist och odynamiskt. Med Oxceed kan ECIT nu erbjuda ett snyggare, mer visuellt rapporteringspaket som väcker intresse och nyfikenhet.

– Jag kan leverera ett snyggare rapporteringspaket till kunderna, det ser proffsigare ut och rapporterna är mer styrelsevänliga, säger Lina Höglund.

Genom systemets flexibilitet kan rapporterna även anpassas efter kundernas olika behov och önskemål, vilket kan variera stort mellan ECIT’s många olika kundtyper.

Oavsett behov ger verktyget en tydlig översikt där kunderna får en bra överblick över hur just deras verksamhet går.

– Oxceed erbjuder ett enkelt sätt att få fram och presentera våra analyser till kund. Genom att också bjuda in kunden till verktyget kan vi gemensamt bearbeta prognoser och rapporter. Vi får ett tätare samarbete med kunden vilket bidrar till en bra verksamhetsutveckling, avslutar Guila Norrström.

Guide: 7 steg för den rådgivande byrån

Ta steget från passiv rapportering till proaktiv rådgivning. Ladda ner vår guide och få sju konkreta tips. 

Webinar: Tre smarta sätt att hitta kostnadsbesparingar

Torsdag 30 mars kl. 08.30 | Ca. 25 minuter | Kostnadsfritt

Vill du få konkreta tips på hur ni kan få bättre kontroll över företagets kostnader? Delta i vårt webbinarium för att ta del av värdefulla insikter.