Ekonomiarbete är på många sätt cykliskt och varje år bygger du på dig erfarenheter och skapar rutiner som gör dig mer förberedd och effektiv. Det finns dock egenskaper som kommer att utmärka dig som en modern och framåtriktad ekonomichef. Här är tre områden du bör fokusera på för att lyfta dig ytterligare en nivå.
Jobba aktivt med prognoser
En viktig skiljelinje mellan en bra och en utmärkt ekonomichef är förmågan att skapa en relevant bild av framtiden, sex till tolv månader framåt. VD och styrelse behöver både kunna följa upp bolagets historik och få en bild av framtiden. Där ska du ta chansen att hjälpa dem.
Vilka prognoser som är relevanta beror på bolagets situation och storlek. I ett mindre bolag vill man ofta ha kontroll över likviditeten och då är likviditetsprognosen ett ovärderligt verktyg.
Detsamma gäller större företag som befinner sig i en utmanad kassaposition. I ett stort och stabilt företag ligger som regel resultatet i fokus och då är bruttomarginalen ett viktigt nyckeltal att följa.
Se till att du har ett verktyg där du kan jobba löpande under hela året och enkelt skapa uppdaterade prognoser utifrån olika scenarion.
Boka en demo och upptäck Oxceed från insidan
Se hur Oxceed kan hjälpa dig att spara tid, minska risken för fel och ge dig värdefulla insikter om företagets ekonomi.
Var proaktiv och ha god insikt i verksamheten
För att göra ett riktigt bra arbete som ekonomichef behöver du också ha en övergripande förståelse för bolaget och affären. Den förståelsen gör det möjligt att stötta VD och styrelse med rapporter som skapar rätt insikter för att driva verksamheten i rätt riktning.
En bra ekonomichef kan verksamheten väl och skapar värdefulla insikter med hjälp av relevanta och verksamhetsanpassade nyckeltal. Beroende på om ni är ett techbolag, ett ehandelsföretag eller en konsultbyrå kommer det att vara olika typer nyckeltal som bäst beskriver hur det går för verksamheten.
Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.
Varför Oxceed? Lyssna på våra kunder.
Oxceed används av över 15 000 företag och 200 redovisningsbyråer i Sverige. Läs fler kundcase och ta del av deras omdömen.
Bli en duktig kommunikatör
För att bidra optimalt till verksamheten är det avgörande att du är en duktig kommunikatör som kan förmedla ditt budskap både internt och externt. I externa kontakter är det vanligt att bolagets VD står i strålkastarljuset. Men det är en fördel om ekonomichefen kan kliva in som parhäst och stötta budskapet. Det ger tyngd och ökar förtroendet för bolaget.
För att kommunicera bra behöver du som ekonomichef kunna förklara ekonomin på ett enkelt sätt så att alla förstår – oavsett om mottagaren är ledningsgruppen, styrelsen, en investeringsfirma eller småsparare.
En viktig nyckel i detta är tydliga och lättbegripliga rapporter. De bästa rapporterna är anpassade till mottagaren och innehåller tydliga och grafer och diagram som är avskalade, utan överlastande information.
Genom att använda dig av ett modernt rapporteringsverktyg kan du enkelt ta fram skräddarsydda rapporter och samtidigt minimera risken för fel, som annars lätt uppstår om man annars gör rapporteringen i Excel.